ВУЗ:
Составители:
Рубрика:
73
symbols lose their fertility in promoting ideas that inform a religious
community. This might be said of the image of sacrifice in the Chris-
tian religion. Religious practices and institutions, though they may
have social merits, can all become stereotyped routine, as happens
when they fail to preserve a sense of reverence and fail to disclose the
givenness of the sacred or holy. Because religious belief is so important
and influences all aspects of a society, there is a tendency for religious
institutions to become authoritarian and oppressive. If a religious insti-
tution becomes interwoven with political views it can become tyranni-
cal. Religion's only compulsion, according to some scholars, must be
the compelling power of a vision, as the modern English-American
philosopher Alfred North Whitehead expressed it: «The power of God
is the worship He inspires.» The authority of any religion is the author-
ity of a vision, the authority of that which, in being disclosed, inspires
men and leads them to fulfillment in their lives. For a Christian, the
final authority is the love of God in Christ, and love is not love if its
power is anything but inspiration. For other religions there is the com-
pelling inspiration of that to which – Nirvana or the Qur'an, the Buddha
or Muhammad--point.
Internal criticisms of religion usually focus on such themes as
narrowness, sectarianism, traditionalism, conventionalism, materialism,
and immorality. Some criticism is also reserved for religiosity, which,
though granting a dimension of faith, treats faith in an altogether super-
ficial and often unbalanced way. Religiosity represents an excessive
preoccupation with religion that is depicted in an incoherent and over-
simplified relating of religious faith to intellectual views and social and
personal practices.
Copyright © 1994–2001 Encyclopædia Britannica, Inc. (3572
символа)
74
Render from Russian
С
С
А
А
Н
Н
К
К
Ц
Ц
И
И
И
И
З
З
А
А
Д
Д
О
О
Л
Л
Г
Г
И
И
30 апреля 2003
Премьер-министр Великобритании совершил вчера молние-
носный визит в Москву для того, чтобы поговорить о роли ООН в
Ираке и о снятии санкций, введенных против этой страны еще в
1990 г. Россия занимает в этом вопросе одну из самых непримири-
мых позиций среди членов Совета Безопасности. «Где Саддам? Где
эти арсеналы, если они вообще были?» – задал российский прези-
дент риторический вопрос сразу после встречи и еще раз подтвер-
дил прежнюю позицию: возобновить программу «нефть в обмен
на продовольствие» под контролем ООН.
Вашингтон, напротив, считает, что санкции необходимо
снять без всяких условий, не дожидаясь, пока инспектора сообщат
о наличии или
отсутствии в стране оружия массового поражения.
В США считают также, что помочь Ираку нужно, списав долги,
накопленные антинародным режимом. Ранее об этом говорил за-
меститель министра обороны Пол Волфовиц, а в понедельник аме-
риканская сторона постаралась усилить свою позицию с помощью
иракской общественности. На встрече с главой гражданской ад-
министрации в
Ираке Джеем Гарнером представители религиоз-
ных и общественных организаций Ирака обратились к мировому
сообществу с призывом списать внешний долг.
Несмотря на нелегитимность гражданской администрации и
неясность статуса собравшихся общественных лидеров, на их заяв-
ления откликнулось российское правительство. И премьер-министр
Михаил Касьянов, и вице-премьер Алексей Кудрин подчеркнули,
что вопрос
о долге должен решаться в рамках Парижского клуба,
членом которого является Россия. Кудрин напомнил, что в миро-
вой практике существуют процедуры цивилизованной реструкту-
ризации задолженностей. Возможность реструктуризации не ис-
ключил и премьер, четко продемонстрировав, что России важен не
сам долг в полном объеме, а его признание – как шаг к легитими-
зации
положения в Ираке. Это движение к возвращению страны в
правовое поле и следует продолжать.
symbols lose their fertility in promoting ideas that inform a religious Render from Russian community. This might be said of the image of sacrifice in the Chris- tian religion. Religious practices and institutions, though they may САНКЦИИ ЗА ДОЛГИ have social merits, can all become stereotyped routine, as happens 30 апреля 2003 when they fail to preserve a sense of reverence and fail to disclose the Премьер-министр Великобритании совершил вчера молние- givenness of the sacred or holy. Because religious belief is so important носный визит в Москву для того, чтобы поговорить о роли ООН в and influences all aspects of a society, there is a tendency for religious Ираке и о снятии санкций, введенных против этой страны еще в institutions to become authoritarian and oppressive. If a religious insti- 1990 г. Россия занимает в этом вопросе одну из самых непримири- tution becomes interwoven with political views it can become tyranni- мых позиций среди членов Совета Безопасности. «Где Саддам? Где cal. Religion's only compulsion, according to some scholars, must be эти арсеналы, если они вообще были?» – задал российский прези- the compelling power of a vision, as the modern English-American дент риторический вопрос сразу после встречи и еще раз подтвер- philosopher Alfred North Whitehead expressed it: «The power of God дил прежнюю позицию: возобновить программу «нефть в обмен is the worship He inspires.» The authority of any religion is the author- на продовольствие» под контролем ООН. ity of a vision, the authority of that which, in being disclosed, inspires Вашингтон, напротив, считает, что санкции необходимо men and leads them to fulfillment in their lives. For a Christian, the снять без всяких условий, не дожидаясь, пока инспектора сообщат final authority is the love of God in Christ, and love is not love if its о наличии или отсутствии в стране оружия массового поражения. power is anything but inspiration. For other religions there is the com- В США считают также, что помочь Ираку нужно, списав долги, pelling inspiration of that to which – Nirvana or the Qur'an, the Buddha накопленные антинародным режимом. Ранее об этом говорил за- or Muhammad--point. меститель министра обороны Пол Волфовиц, а в понедельник аме- Internal criticisms of religion usually focus on such themes as риканская сторона постаралась усилить свою позицию с помощью narrowness, sectarianism, traditionalism, conventionalism, materialism, иракской общественности. На встрече с главой гражданской ад- and immorality. Some criticism is also reserved for religiosity, which, министрации в Ираке Джеем Гарнером представители религиоз- though granting a dimension of faith, treats faith in an altogether super- ных и общественных организаций Ирака обратились к мировому ficial and often unbalanced way. Religiosity represents an excessive сообществу с призывом списать внешний долг. preoccupation with religion that is depicted in an incoherent and over- Несмотря на нелегитимность гражданской администрации и simplified relating of religious faith to intellectual views and social and неясность статуса собравшихся общественных лидеров, на их заяв- personal practices. ления откликнулось российское правительство. И премьер-министр Copyright © 1994–2001 Encyclopædia Britannica, Inc. (3572 Михаил Касьянов, и вице-премьер Алексей Кудрин подчеркнули, символа) что вопрос о долге должен решаться в рамках Парижского клуба, членом которого является Россия. Кудрин напомнил, что в миро- вой практике существуют процедуры цивилизованной реструкту- ризации задолженностей. Возможность реструктуризации не ис- ключил и премьер, четко продемонстрировав, что России важен не сам долг в полном объеме, а его признание – как шаг к легитими- зации положения в Ираке. Это движение к возвращению страны в правовое поле и следует продолжать. 73 74
Страницы
- « первая
- ‹ предыдущая
- …
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- …
- следующая ›
- последняя »