Учебно-методическое пособие по работе с книгой Л. Кэрролла "Приключения Алисы в Стране Чудес". Дедова С.А. - 4 стр.

UptoLike

Составители: 

7
Первое его художественное произведение, увидевшее свет,
поэма «Одиночество» (1856). Редактор ежемесячника Трейн,
которому поэма (Train: A first-class magazine) понравилась, по-
просил aвтора, двадцати четырехлетнего преподавателя матема-
тики, бакалавра Чарлза Лютвиджа Доджсона лишь об одном: за-
менить инициалы «Б.Б.», коими было подписано сочинение, на
нечто более полное и звучное. Поэт предложил несколько вари-
антов, и
выбор редактора пал на «Льюиса Кэрролла». Псевдоним,
как выяснилось, был образован посредством словесной игры:
данные автору при крещении имена «Charles Lutwidge» он пере-
вел вначале на латынь – «Carolus Ludovicus», а затем англизиро-
вал и поменял местами. С той поры все свои художественные
произведения Ч.Л. Доджсон подписывал псевдонимом, а научные
труды, как и прежде, – собственным
именем.
В девятнадцать лет будущий писатель поступает учиться в
самый старый университет в миреОксфордский, в двадцать три
годаон уже преподаватель математики колледжа Крайст-Черч в
этом университете, в двадцать пять летполучает степень маги-
стра математики, в двадцать девять летпосвящен в сан диакона
(принять сан священника, как
уже было сказано выше, он отка-
зался).
Сорок семь летс 1851 г. и до своей смерти в 1898 г. –
Чарлз Лютвидж Доджсон, он же Льюис Кэрролл, жил и трудился
в кэмпусе Крайст-Черч, где были написаны его удивительные
книги, расшифровкой и истолкованием которых ученые занима-
ются вот уже более столетия. Соблюдая
строгий распорядок жиз-
ни обитателей оксфордского колледжа, этот профессор математи-
ки, куратор «Клуба профессоров» Крайст-Черч, этот лучший фо-
тограф XIX в., снимавший главным образом детей, сумел сплести
столь загадочные и ни на что не похожие тексты, что они чаруют
мир и по сей день.
3. It is well-known that L. Carroll is not an ordinary person.
Read the following text and prepare some points for discussion in your
group.
Charles Dodgson's family's incursive destruction of his papers
immediately after his death, and their steady refusal to allow evidence
8
to be made public, meant that the first hand biographical evidence re-
mained almost non-existent until the second half of this present cen-
tury. In a separate but ultimately linked development, a massive and
almost irresistible myth surrounding the name «Lewis Carroll» had
begun to develop even while Dodgson still lived. In the fallow space
left by the lack of prima facie evidence, and the silence of his family,
this myth grew in an unprecedented and powerful way. When early
biographers wrote their studies of Lewis Carroll, lacking almost all
first hand evidence, they had little choice but to fill their books with
the stuff of this myth. And thus very early on it became dignified by an
apparent scholastic pedigree. Later biographers took their lead and
repeated these supposedly already verified «facts».
Lewis Carroll's first biography appeared, officially sanctioned
by the family, within months of his death in 1898. The image it pre-
sented of the man and his life has changed very little in the ensuing
hundred years. By now, it is familiar. It is a portrait of a Victorian
clergyman, shy and prim, and locked to some degree in perpetual
childhood. A Janus who stumbled into genius through psychological
fragmentation. A man who «had no life», who lived apart from the
world and apart from normal human contact, who was monkish and
chaste, and «died a virgin».
In the most high profile and respected of modern biography,
Carroll is variously described as one «[whose] sexual energies sought
unconventional outlets», who was «utterly depend[ent] upon the com-
pany and the affection of little girls». It is said with certainty that he
was infamous for this passion even during his own lifetime, his pho-
tography of their bodies «perilously close to a kind of substitute for the
sexual act». (Bakewell, Cohen). Even those who do not accept the
sexual connotation, and set out to «defend »him against a supposed
Freudian stigma – like Derek Hudson's 1954 biography, and Roger
Lancelyn Green's preface to the edited Diaries of 1953 – make no at-
tempt to question his supposed exclusive passion for the girl child.
Their contention is merely that this obsession was largely sexless, be-
cause Lewis Carroll was too emotionally immature, too «simple
hearted» to experience adult sexual desire for anyone or anything, or
too prim to give any expression to it. For Hudson the very idea of Car-
roll as a sexual being was «delightfully absurd»: He was a man who
      Первое его художественное произведение, увидевшее свет,             to be made public, meant that the first hand biographical evidence re-
– поэма «Одиночество» (1856). Редактор ежемесячника Трейн,                mained almost non-existent until the second half of this present cen-
которому поэма (Train: A first-class magazine) понравилась, по-           tury. In a separate but ultimately linked development, a massive and
просил aвтора, двадцати четырехлетнего преподавателя матема-              almost irresistible myth surrounding the name «Lewis Carroll» had
тики, бакалавра Чарлза Лютвиджа Доджсона лишь об одном: за-               begun to develop even while Dodgson still lived. In the fallow space
менить инициалы «Б.Б.», коими было подписано сочинение, на                left by the lack of prima facie evidence, and the silence of his family,
нечто более полное и звучное. Поэт предложил несколько вари-              this myth grew in an unprecedented and powerful way. When early
антов, и выбор редактора пал на «Льюиса Кэрролла». Псевдоним,             biographers wrote their studies of Lewis Carroll, lacking almost all
как выяснилось, был образован посредством словесной игры:                 first hand evidence, they had little choice but to fill their books with
данные автору при крещении имена «Charles Lutwidge» он пере-              the stuff of this myth. And thus very early on it became dignified by an
вел вначале на латынь – «Carolus Ludovicus», а затем англизиро-           apparent scholastic pedigree. Later biographers took their lead and
вал и поменял местами. С той поры все свои художественные                 repeated these supposedly already verified «facts».
произведения Ч.Л. Доджсон подписывал псевдонимом, а научные                      Lewis Carroll's first biography appeared, officially sanctioned
труды, как и прежде, – собственным именем.                                by the family, within months of his death in 1898. The image it pre-
      В девятнадцать лет будущий писатель поступает учиться в             sented of the man and his life has changed very little in the ensuing
самый старый университет в мире – Оксфордский, в двадцать три             hundred years. By now, it is familiar. It is a portrait of a Victorian
года – он уже преподаватель математики колледжа Крайст-Черч в             clergyman, shy and prim, and locked to some degree in perpetual
этом университете, в двадцать пять лет – получает степень маги-           childhood. A Janus who stumbled into genius through psychological
стра математики, в двадцать девять лет – посвящен в сан диакона           fragmentation. A man who «had no life», who lived apart from the
(принять сан священника, как уже было сказано выше, он отка-              world and apart from normal human contact, who was monkish and
зался).                                                                   chaste, and «died a virgin».
      Сорок семь лет – с 1851 г. и до своей смерти в 1898 г. –                   In the most high profile and respected of modern biography,
Чарлз Лютвидж Доджсон, он же Льюис Кэрролл, жил и трудился                Carroll is variously described as one «[whose] sexual energies sought
в кэмпусе Крайст-Черч, где были написаны его удивительные                 unconventional outlets», who was «utterly depend[ent] upon the com-
книги, расшифровкой и истолкованием которых ученые занима-                pany and the affection of little girls». It is said with certainty that he
ются вот уже более столетия. Соблюдая строгий распорядок жиз-             was infamous for this passion even during his own lifetime, his pho-
ни обитателей оксфордского колледжа, этот профессор математи-             tography of their bodies «perilously close to a kind of substitute for the
ки, куратор «Клуба профессоров» Крайст-Черч, этот лучший фо-              sexual act». (Bakewell, Cohen). Even those who do not accept the
тограф XIX в., снимавший главным образом детей, сумел сплести             sexual connotation, and set out to «defend »him against a supposed
столь загадочные и ни на что не похожие тексты, что они чаруют            Freudian stigma – like Derek Hudson's 1954 biography, and Roger
мир и по сей день.                                                        Lancelyn Green's preface to the edited Diaries of 1953 – make no at-
                                                                          tempt to question his supposed exclusive passion for the girl child.
      3. It is well-known that L. Carroll is not an ordinary person.      Their contention is merely that this obsession was largely sexless, be-
Read the following text and prepare some points for discussion in your    cause Lewis Carroll was too emotionally immature, too «simple
group.                                                                    hearted» to experience adult sexual desire for anyone or anything, or
                                                                          too prim to give any expression to it. For Hudson the very idea of Car-
     Charles Dodgson's family's incursive destruction of his papers
                                                                          roll as a sexual being was «delightfully absurd»: He was a man who
immediately after his death, and their steady refusal to allow evidence
                                  7                                                                           8